Pumptrack Blog

Pumptrack Blog

PUMPCUP, preteky na pumptracku, ktoré sa v rokoch 2019 a 2020 konali aj v Báhoni


Okolo pretekov Pumpcup som sa motal od ich vzniku v roku 2017, keď s organizačným nápadom prišiel klub Bike Racing Slovakia. Prvý ročník sa konal na pumptrackoch v okolí Žarnovice, ktorá je sídlom klubu. Prvé preteky tejto série boli symbolicky na prvom slovenskom asfaltovom pumptracku, v lyžiarskom stredisku Salamandra v Štiavnických vrchoch. Salamandru v prvom ročníku doplnil pumptrack v Žiari nad Hronom. Prvú sériu som absolvoval len ako návštevník a doprovod pretekárov, rok nato som už mal k usporiadateľom bližsie. Okrem toho, že som pre PUMPCUP začal robiť grafické práce, som tiež príležitostne vypomáhal ako event staff. V rokoch 2019 a 2020 som už bol aj ako spoluorganizátor Pumpcup-u na Báhoňskom pumptracku.

Čo je to PUMPCUP a ako sa vyvíjal?

Ešte než sa dostanem k jednotlivým kolám v Báhoni, dovolím si ako pamätník zhrnúť vývoj pretekov od roku 2017 až po rok 2020.

PUMPCUP sú preteky pre jednotlivcov, ktorí jazdia stanovený počet kôl na pumptracku a meria sa im výsledný čas. Aj keď sa experimentovalo s rôznymi formátmi, nakoniec sa preteky ustálili v pôvodnej forme. V priebehu času potom už len pribúdali kategórie a disciplíny.

Prvý ročník sa išiel na tri kolá, najviac kôl mal ročník 2019 a to päť. Organizátorom sa ale najviac osvedčilo organizovať celú sériu na štyri kolá.

PUMPCUP bol pôvodne pretekom len pre BMX a Mtb bicykle, prípadne pre detské odrážadlá. Postupne, ako v programe začali dominovať asfaltové pumptracky, pridali sa aj kolobežky a jazdilo sa aj na skate-och.

Počas vývoja sme na Pumpcup-e mohli vidieť špeciality ako napríklad dual pumptrack v Prestavlkoch, alebo minibikros v Topľčiankach. Pokus to nebol zlý, ale trate v tom čase na to ešte neboli pripravené. Uvidíme, či sa dual objaví v roku 2021 v Pump Park Petržalka, kde si to dlhá dual rovinka doslova pýta.

Ďalší prvok, ktorý prešiel vývojom bolo štartovanie. Prvé ročníky mali štart z bikrosovej rampy, od ročníka 2020 sa upustilo aj od tohto, a štartuje sa "z nohy". Musím povedať, že pre objektívnosť pretekov je to krok správnym smerom, pretože rampa dávala značnú výhodu bikrosárom. Navyše všetky svetové preteky na pumptracku majú pevný štart z nohy.

Menili sa tiež destinácie, kde sa preteky jazdili. Z okolia Žarnovice postupone expandovali do širšieho okolia, a posledný ročník 2020 by sa dal už ozaj hodnotiť ako celoslovenský. Medzi pumptrackové stálice sa dá považovať pumptrack v Banskej Bystrici - Laskomeri, pumptrack v Novákoch a aj Báhoňský pumptrack.

A nakoniec, ako Pumpcup rástol, nabaľoval na seba ďalšie sprievodné podujatia, ako DIRTCUP, skok do airbagu alebo cyklotrial. Pribudol tiež kultúrny program a koncerty na finálových kolách.

V roku 2020 sa v rámci Pumpcup-u išli prvýkrát aj Majstrovstvá Slovenska, ktoré hostil pumptrack Spišská Belá.

PUMPCUP 2019 - 6. júl 2019, Panšula Park Báhoň

V roku 2019 bol Báhoňský pumptrack ešte stále vo výstavbe. Od jari prebiehali dokončovacie práce, a finálny šejp spolu s novým povrchom sme natiahli len pár dní pred pretekmi.

Nadľudský boj sme v horúcich mesiacoch zvádzali najmä s výsadbou trávy. Toto nám úplne nevyšlo, ale aspoň každý vedel, čo to znamená "eat dirt", keď zafúkal vietor. Treba povedať, že závody na pumptracku a dirtoch nie sú golf, a tak myslím, že v rámci navodenia atmosféry sa to dalo prežiť.

Organizačne to boli naše prvé preteky vôbec, čo pre nás znamenalo niekoľko veľkých neznámych. Napríklad, koľko ľudí môžme čakať, ako vyriešiť vstup do areálu a parkovanie. A samozrejme ako dimenzovať zásoby v bufete.

Na zabezpečenie pretekov sme tiež riešili sociálne zariadenia, bezpečnostné zábrany okolo trate a zdravotníka. Tu musím povedať, že po tomto ročníku sme usúdili, že do budúcna bude určite lepšie mať k dispozícii rovno sanitku.

Okrem plagátu pre ročník 2019 sa musím pochváliť, že som prišiel aj so zmenou propozícií, ktoré sa použili prvýkrát práve u nás. Rozdelil som pretekárov do blokov, ktoré dostali svoje vymedzené časy na tréning. Sledoval som tým, aby sa počas tréningu na pumptracku pohybovali viac menej vyrovnané kategórie pretekárov. Ďalší benefit bol, že pretekári z vyšších kategórií mohli prísť neskôr. Propozície sa ujali a ostali aj pre Ďalšie ročníky.

Čo sa týka samotných pretekov, myslím že Báhoňský pumptrack posunul, alebo nastavil laťku obtiažnosti Pumpcup-u o niečo vyššie, ako bola. Samotná dráha vychádza skôr z bikrosových propozícií, čo v tom čase nebolo úplne bežné.

Elite kategória mala jedno kolo cez sekciu skokov zakončenú skokom do zákruty. Bolo to možno trochu tlačanie na pílu, ale doteraz si myslím, že najvyššia kategória Elite má byť hodná svojmu menu a preveriť pretekárov. Zvlášť, keď už sa súťaží o prize money.

V tých časoch bolo bežné, že pretekári nechodili na tréningy, a prišli až na závod, kde videli trať prvýkrat. Takže nie každý sa stotožnil s mojími nárokmi na pretekárov. Tento počin ale beriem, ako môj príspevok k profesionalizácii tohto športu.

V rámci sprievodných akcií Pumpcup-u sa u nás prvýkrát išiel aj Dirtcup. Dirty mali od dokonalosti ešte ďaleko, ale zábava to určite bola. Dirtcup ostal v repertoári organizátorov doteraz. Samozrejme na pumptrackoch, ktoré disponujú aj nejakou sekciou skokov.

Podčiarknuté zhrnuté, pretekov sa zúčastnilo okolo 100 pretekárov. Okrem Slovenska tu boli pretekári z Maďarska a z Čiech. Premiéru sme zvádli myslím dôstojne, a celkovo je toto jeden z mojích najobľubenejších pretekov ever.

Pumpcup 2019, Panšula Park Báhoň, zdroj Hifly (youtube)

Výsledky Pumpcup 2019 Báhoň:

Odrážadlá 0-4 rokov: 1. Sebastián Ugróczy, 2. Bono Kubička, 3. Meliska Čillíková
Mini 5-7 rokov: 1. Samuel Cvik, 2. Adrián Sulan, 3. Matej Keleši
Junior 8-11 rokov: 1. Adrian Pastucha, 2. Bendegúz Farkas (HU), 3. Filip Repiský
Junior 12-15 rokov: 1. Martin Halás, 2. Daniel Hradský, 3. Stano Baránek
Elite 16-19 rokov: 1. Adam Chalmovianskyy, 2. Lukáš Potančok, 3. Filip Líška
Elite 20+: 1. Patrik Nagy, 2. Filip Čillík, 3. Ondrej Bene
Masters 36+: 1. Martin Molnár, 2. Peter Lichner, 3. Braňo Repiský
Ženy 8-16 rokov: 1. Terezka Kubalová (CZ), 2. Nelka Maršalová, 3. Hanka Pastuchová
Ženy 21+: 1. Kristína Madarasová, 2. Kristína Niková, 3. Barbora Medeková

Kalendár Pumpcup 2019:

  • 22.6. pumptrack Veľké Zálužie
  • 6.7. Panšula Park Báhoň
  • 20.7. pumptrack Nováky
  • 3.8. mini bikros Topoľčianky
  • 17.8. pumptrack Laskomer - Banská Bystrica, Finále

PUMPCUP 2020 - 18. júl 2020, Panšula Park Báhoň

Tak ako v minulom ročníku, aj teraz sa pumptrack dokončoval pred pretekmi. Na jar sme začali malú rekonštrukciu, ktorá skončila prerábkou celého pumptracku. Spolu s asfaltovou zákrutou a mierne zmeneným profilom to teda nebol ten istý pumptrack, na akom sa pretekalo minulý rok.

Preteky sa išli na dve celé kolá, tentokrát bez sekcie skokov. Rozhodol som sa tak preto, lebo je pravda, že keď robíme preteky na pumptraku, nemá asi zmysel niekoho nútiť skákať. Na druhej strane, prekopaný pumptrack bol dostatočne technický a ponúkal niekoľko skokov.

Organizačne nás v tomto roku skúšalo hlavne počasie. Po horúcom týždni sa naplnila predpoveď, a v piatok v noci sa spustila prietrž. Predpoveď nebola dobrá ani na sobotu, a tak sme s organizátormi presunuli pretek na nedeľu.

Musím skromne povedať, že pumptrack bol pred pretekmi naozaj dobre pripravený. Preto, aj ked nie je asfaltový, ustál dážď bez väčšej ujmy.

V sobotu sa už počasie umúdrilo. Narýchlo som na trati opravil, čo bolo treba, a zvyšok dňa sa už na pumptracku trénovalo.

K tréningom musím ešte povedať, že pred pretekmi sa nám podarilo zorganizovať prípravný tréning pre deti. Trénerom bol reprezentačný tréner BMX, Peter Henčl, za čo mu nesmierne ďakujem. Deti si tak mohli vyskúšať, ako trénujú bikrosári a zároveň ich vidieť aj v akcii. Peter okrem reprezentácie vedie aj svoj bikrosový team Henky Riders v Dunajskej Lužnej.

Samotné preteky v nedeľu už išli podľa plánu. Opäť sme sa nevyhli pár pádom, ale k tomuto športu to patrí. Na povzbudenie jazdcov v takýchto situáciách treba použit niektorú z nasledujúcich kuzelných formuliek - kto nepadá, jazdí pod svoje možnosti, alebo kto brzdí nezrýchľuje. Prípadne, čo bolí, to rastie.

Pretekárov bolo menej, približne 80. Čiastočne to mohlo byť spôsobené posunutím pretekov, čiastočne epidemiologickou situáciou, keďže sa už riešil Covid. Preto sme v tomto roku nemali žiadnych pretekárov zo zahraničia.

Nakoniec musím povedať, že s tým, ako to celé dopadlo, som bol aj v tomto ročníku spokojný. V porovnaní s minulým rokom bola dráha určite lepšia, Panšula Park bol zelenší a počasie bolo ideálne na závodenie.

Ešte spomeniem, že tak ako vždy, mám snahu posúvať hranice nemožného. Preto som už dlhšie pred pretekmi rozmýšlal, ako super by bolo mať tribúnu pre divákov, a ako tento technicko-ekonomický problém vyriešiť. Vzhľadom na rozpočet sme to nakoniec vyriešili kamarátskou službou, za ktorú som tiež nesmierne vďačný. Ako tribúnu sme použili príves z kamióna. Dúfam, že sa to raz dostane aj do učebníc dejepisu, ako prvé pumptrackové preteky na Slovensku s tribúnou pre divákov.

Pumpcup 2020 s improvizovanou tribúnou, autor: Michal Matis (IG mikex.edge)

Výsledky Pumpcup 2020 Báhoň:

Odrážadlá 0-4 rokov: 1. Samuel Belan, 2. Hanka Palasthy, 3. Iliana Moravčíková
Mini 5-7 rokov: 1. Samuel Cvik, 2. Matej Keleši, 3. Dárius Breyer
Junior 8-11 rokov: 1. Adrian Pastucha, 2. Filip Repiský, 3. Martin Marko
Junior 12-15 rokov: 1. Tomy Miškolci, 2. Gregor Szaniewski, 3. Adam Dražo
Elite 16-18 rokov: 1. Daniel Hradský, 2. Stano Baránek, 3. Jakub Lamoš
Elite 18+: 1. Martin Krnáč, 2. Martin Koreň, 3. Adam Chalmoviansky
Masters 35+: 1. Martin Molnár, 2. Karol Breyer, 3. Jozef Semančík
Ženy 9-15 rokov: 1. Timotea Vévodová, 2. Hanka Pastuchová, 3. Veronika Orlíková
Ženy 16+: 1. Kristína Nováková, 2. Viktória Olekšáková, 3. Radka Šabíková

Kalendár Pumpcup 2020:

  • 4.7. pumptrack Martin
  • 18.7. Panšula Park Báhoň
  • 8.8. pumptrack Laskomer - Banská Bystrica
  • 22.8. pumptrack Spišská Belá + Majstrovstvá Slovenska

Aký bude Pumpcup 2021?

V prvom rade si treba držať palce, aby vôbec bol. S pandemickou situáciou to zatiaľ nevyzerá ružovo, cyklistické organizácie už teraz rušia, alebo presúvajú preteky naplánované na začiatok sezóny. Do leta je ale ešte ďaleko, a verím, že preteky, prípadne aj s nejakými obmedzeniami budú.

Isté je ale to, že Pumpcup 2021 nebude v Báhoni. Snáď neprezradím žiadne veľké tajomstvo, ale v rámci chodbových rečí sa hovorí o destináciách ako Pump Park Petržalka, Banská Bystrica a nový asfaltový pumptrack v obci Zákamenné. Majstrovstvá Slovenska by mal hostiť pumptrack Veľké Zálužie a pravdepodobne sa bude jazdiť večer pri umelom osvetlení.

V rokoch 2018 - 2019 som bol autor grafiky pre Pumpcup

Plagát Dirtcup, ktorý sa konal prvýkrát v Báhoni